Aktuality

BMW 8. Téměř jako počítač

Velké a luxusní kupé ke mnichovské automobilce patří ai když je na cestách dnes už mnoho není vidět, jen málokdo z fanoušků této značky si nevzpomene na první kupé řady 8, které se po našich silnicích proháněla počátku 90. let vybavené silnými 8 a 12- válcovými agregáty a sofistikovanou elektronikou.

Novinka ho kromě dvoudveřové karoserie už naštěstí ničím nepřipomíná, v této třídě se velmi retro nenosí. Někdo by se možná zeptal, na co ho vlastně BMW vyrábí. Má přece luxusní třídu 6, která nabízí i prostorný model GrandCoupé, ale ta je na trhu již několik let a technologie se posunuly výrazně více dopředu a navíc. Za 8-ičku v názvu může BMW ptát podstatně více, než za 6-tku v názvu. Ale pouze o tom ty auta už dnes přece nejsou, však?

 BMW 8

Celosvětový začátek prodeje řady 8 Coupé je naplánován na listopad a výroba bude probíhat ve městě Dingolfing, kde se vyrábí i BMW 7. BMW nás ale plánuje přesvědčit, že BMW 8 nebude pouze prekapotovaná 7-ice, protože její vývoj probíhal společně se závodním modelem M8 GTE, díky čemuž můžeme očekávat doslovně špičkovou ovladatelnost, preciznost řízení a vyváženost.

  BMW 8

Tak tvrdí BMW a my jsme na to velmi zvědaví, protože s délkou 4 843 mm, šířkou 1 902 mm a výškou 1 341 mm (pro úplnost: rozvor 2 822 mm) bude muset mít těžiště pořádně nízko.Pod kapotou verze BMW M850 xDrive Coupé najdeme motor V8 s výkonem 390 kW (530 k), druhým motorem v době příchodu na trh bude naftový řadový šestiválec s výkonem 235 kW (320 k) ve verzi BMW 840D xDrive Coupé. Všechny motory dostupné pro nový model BMW nabízí s novou verzí 8-stupňové převodovky Steptronic. Systém xDrive nabízí i nastavení, které upřednostňuje pohon zadních kol stejně jako v modelu M5 a elektronicky ovládaná uzávěrka zadního diferenciálu verze BMW M850 xDrive Coupé by měla velkému kupé přidávat ještě špetku ovladatelnosti a sportovnější nádech.

Nové BMW M850 xDrive Coupé dostane již v sériové výbavě dosud nejužší LED světlomety v nabídce značky BMW a na požádání bude vozidlo vybavené laserovými světlomety BMW Laserlight s adaptivními LED světlomety Adaptive LED Headlights se světelným dosahem neoslňujúcich dálkových světel až do vzdálenosti 600 metrů.

  BMW 8

Aerodynamický odpor karoserie novinky pomáhají snížit aktivní lamely v ledvinách masky chladiče a systém Air Curtains včetně výdechů Air Breathers či téměř úplně zakrytý podvozek. Úzké držáky vnějších zpětných zrcátek jsou uchyceny přímo na těsnění dveří, čímž zmenšují proudění vzduchu, přičemž samotné okna jsou bezrámové. Vztlak přední nápravy modelu BMW M850 xDrive Coupé snižuje ve vysokých rychlostech i dodatečný přední spoiler. Součástí standardní výbavy modelů BMW M Performance je i zadní M spoiler.

  BMW 8

Střecha vozu zaujme dvojitými bublinami nad hlavami pasažérů, který napomáhá ve vysokých rychlostech proudění vzduchu kolem střechy, na přání dodávané z plastu vyztuženého karbonovými vlákny (CFRP). Výhodou je další snížení těžiště ao další snížení hmotnosti se postarají na přání dodávané prvky v rámci balíčku Carbon, které obsahují z karbonu vyrobené lamely na vstup vzduchu, kryty vnějších zpětných zrcátek, zadní spoiler a zadní difuzor.

BMW EfficientLightweight znamená používání inteigentného mixu materiálů pro úpravu hmotnosti a zároveň i tuhosti karosérie. Některé nosné struktury v přední i zadní části karoserie i střecha, dveře, blatníky či dělící příčka motoru nového modelu BMW řady 8 Coupé jsou vyrobeny z hliníku. Nosník palubní desky je z hořčíku a středový tunel z karbonových vláken. Na požádání z nich může být i střecha a další prvky karoserie. Přední náprava je celá z hliníku. Zadní náprava využívá kombinaci lehké ocelové konstrukce s hliníkovými čepy kol as kovanými vodícími rameny.

  BMW 8

Obecně ale io novince platí to, co o předchůdci. Nehledě na bezpečnostních asistentů, toto auto je zejména o technice. Na přední nápravě využívá dvojité trojúhelníková ramena, vzadu je to pětiprvková náprava. Torzní ramena přední nápravy a nosná ramena zabudované do zadní nápravy vylepšují tuhost a propojení podvozkových elementů s karoserií. Nezávislé silentbloky, které zvyšují pevnost odklonu kol jakož i dodatečné tlumící destičky na zadní nápravě, zlepšují základní nastavení dynamiky podvozku. Speciální čepy kol a ramena umožňují dosažení maximálního možného odklonu kol na přední i zadní nápravě.

Konstrukce dvojitých lichoběžníkových ramen přední nápravy umožňuje oddělit vlivy řízení a tlumení. Výsledkem je schopnost přenášet velké síly bočního zrychlení, aniž to snížilo komfort jízdy. Konstrukce zároveň umožňuje i to, aby měli přejezdy přes nerovnosti na cestě minimální zásahy do řízení. Dvousložkové uložení pětiprvkové zadní nápravy zaručuje precizní vedení kol a lepší směrovou stabilitu. Účinné oddělení sil pohonu a odpružení zlepšuje i akustický komfort.

  BMW 8

Součástí standardní výbavy nového modelu BMW řady 8 Coupé je i Adaptivní M odpružení s elektronicky nastavitelnými tlumiči. Komprese i odskok se neustále nastavují nezávisle od sebe. Usnadňuje se tak detailně nastavené pružení a řidič dostává jen ty informace o povrchu vozovky, které potřebuje. Extrémně tuhé pružiny redukují tendenci ke kolísání a umožňují tlumičem, aby co nejdříve stabilizovaly kolo. Při tom zabraňují ztrátě trakce, která by mohla nastat po přejetí klenutého asfaltu či při jízdě ve vyjetých kolejích. Elektronicky ovládané tlumiče reagují v závislosti na podmínkách na vozovce a od jízdního stylu a zabraňují tak nežádoucím pohybům vozidla. Menší nerovnosti vozovky se komfortně odfiltrují a úzké nerovnosti nezpůsobí nečekané naklánění vozidla.

  BMW 8

Standardně dodávané Integrální aktivní řízení všech kol Integral Active Steering zmenšuje poloměr zatáčení, přispívá k rychlejšímu průjezdu zatáček, jednodušší změně jízdních pruhů ik svižnejšímu kličkování přes hustou městský provoz. Takové řízení usnadňuje manipulaci vozidla v úzkých parkovacích místech a zvyšuje stabilitu při předjíždění na dálnicích. Aktivní stabilizátory, které se na požádání dodávají do verze BMW M850 xDrive Coupé a zlepšují sportovní jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozidla.

  BMW 8

Systém aktivních stabilizátorů využívá elektromotory, které při dynamickém průjezdu zatáčkami působí proti naklánění karosérie. Zároveň pomáhají i při zrychlování na výjezdu ze zatáček. Systém neustále kontroluje rychlost vozidla, boční a podélné zrychlení, úhel natočení volantu a pohyby karoserie. Ve verzích BMW M Performance mají stabilizátory mimořádně sportovní nastavení a reagují podle aktuálně se měnících podmínek. Systém má pozitivní vliv i na zvýšení stability a komfortu při jízdě v přímém směru, protože aktivně potlačuje vliv možných nerovností na okraji vozovky.

Standardní součást výbavy verze BMW M850 xDrive Coupé tvoří i mimořádně výkonný brzdový systém M Sport. K obzvláště účinnému brzdění přispívají brzdové kotouče o průměru 395 mm. Na požádání dodáván balík brzd M Sport Package pro verzi BMW 840D xDrive Coupé obsahuje brzdy M Sport s kotouči o průměru 374 mm. Kotouče s průměrem 395 mm jsou ve verzi BMW 840D xDrive Coupé součástí balíku M Tech Sport Package.

Technologii odpružení verze BMW M850 xDrive Coupé zaměřenou na maximální výkon doplňují i ​​20-palcové M disky kol z lehkých slitin. Disky kol odlité z hliníku jsou součástí standardní výbavy a dodávají se v šedé metalické barvě Frozen Cerium Grey s vysoce leštěnými prvky. Na předních kolech jsou obuty pneumatiky s rozměrem 245/35 R20, vzadu s rozměrem 275/30 R20 se speciálně vyvinutými pneumatikami pro BMW řady 8 Coupé.

  BMW 8

Interiér potěší standardně dodávaným koženým čalúneníma zcela novými předními sportovními sedadly, které by měly být pohodlné i při cestách na dlouhé vzdálenosti a zároveň poskytnout boční oporu při rychlém průjezdu zatáček. Opěrky hlavy jsou vizuálně integrované do opěradel, dají se však nastavovat výškově i podélně. Sedadlo se nastavuje elektronicky, součástí standardní výbavy je i možnost ukládání polohy sedadla řidiče i spolujezdce do paměti. Opěradla předních sedadel se poloautomaticky sklápějí, k čemu slouží extra kožený řemen na opěradle a zadním pasažérům tak usnadňují nastupování a vystupování.

Sportovní sedadla jsou standardně čalouněná koženým potahem Vernasca. Nabídka prvků dodávaných na přání obsahuje kožené potahy Merino, rozšířené kožené potahy BMW Individual Merino a plně kožené čalounění BMW Individual Merino. Každé čalounění je dostupné v barevných verzích černá Black, světlá Cognac a bílá Ivory White. Nechybí ani několik dvoubarevné čalúnenia.Multifunkčné sedadla ve standardní výbavě verze BMW M850 xDrive Coupé se vyznačují extra možnostmi nastavování, výraznější boční oporou a ještě lepšími komfortními vlastnostmi. Řidič i spolujezdec si dle aktuálních požadavků mohou nastavit i šířku opěradla. Multifunkční sedadla mají i nastavitelnou bederní opěrku.

  BMW 8

Opěradla zadních sedadel nového modelu BMW řady 8 Coupé jsou dělená v poměru 50: 50 a podle aktuálních potřeb lze samostatně nebo společně sklápět a tak zvětšit zavazadlový prostor o objemu 420 litrů. Součástí standardní výbavy nového modelu BMW řady 8 Coupé je i automatické otevírání víka zavazadlového prostoru, zatímco na požádání se dodává bezdotykové otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru s označením Komfortní přístup.

Standardně dodávaný audiosystém obsahuje jedenáct reproduktorů a digitální zesilovač, na přání dodávaný Harman Kardon Surround Sound System využívá až 16 reproduktorů. Špičku v nabídce na přání dodávaných audiosystémů představuje Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System s aktivním 16-kanálovým zesilovačem a celkovým výkonem 1 375 W, dynamickým ekvalizérem a 16 částečně podsvícených reproduktorů. Prosím pěkně a to je jen jemné shrnutí toho, kde BMW 8 začíná. Později přibudou další verze a myslíme si, že potenciální zákazníci zřejmě tolik času při konfiguraci svých vozidel ještě nikdy nestrávili. Ať žijí příplatkové položky!

Comments are closed.

Kontakt